هوشبری و......

مطالب مفید و کاربردی بیهوشی

مطالب مفید و کاربردی بیهوشی

آخرین نظرات

الکتروکاردیوگرام (نوار قلب)-1

جمعه, ۱۳ فروردين ۱۳۹۵، ۰۸:۴۴ ب.ظ

مقدمه

-خلاصه:

1-الکتروکاردیوگرام فعالیت الکتریکی قلب که باعث انقباض میوکارد می شود و ریت و ریتم قلب را ثبت می کند.

2-مسیر هدایت پیام الکتریکی قلبی به ترتیب:

SA N(Pace maker)-AV N-HIS-R&L Bundle-Purkinje fibers

گره سینوسی دهلیزی(ضربان ساز)-گره دهلیزی بطنی-دسته هیس-شاخه هدایتی چپ و راست-فیبرهای پورکنژ

3-سرعت ضربان سازی در کانون های مختلف:

  • گره سینوسی-دهلیزی:80تا100 بار در دقیقه
  • کانون های خودکار دهلیزی:60 تا 80 بار در دقیقه
  • گره دهلیزی-بطنی:40 تا 60 بار در دقیقه
  • کانون های خودکار بطنی:20 تا 40 بار در دقیقه


 

1-الکتروکاردیوگرام ECG فعالیت الکتریکی قلب را ثبت می کند که در نهایت باعث فعالیت مکانیکی(تحریک و انقباض) قلب می شود.

2-EKG همچنین اطلاعات با ارزشی در رابطه با تعداد ضربان(ریت) و ریتم قلب در اختیار ما می گذارد.

3- سلول های عضله قلب(میوسیت ها)در حالت استراحت دارای بار منفی(پولاریزه)هستند.اما در اثر تحریک الکتریکی دپولاریزه می شوند یعنی داخل آنها مثبت می شود.دپولاریزه شدن سبب انقباض سلولهای عضله قلب می شود.

4-انتقال سلول به سلول دپولاریزاسیون که باعث انقباض سلول عضله قلب می شود به وسیله حرکت سریع یونهای سدیم صورت می گیرد.

5-بعد از مرحله دپولاریزاسیون که میوست ها بار مثبت دارند، مرحله رپولاریزاسیون(برگشت به حالت اول یا همان منفی شدن) صورت میگیرد برخلاف دپولاریزاسیون که یون سدیم نقش داشت در رپولاریزاسیون خروج یون پتاسیم نقش دارد.

6-موج دپولاریزاسیون از گره سینوسی-دهلیزی(SA N)که ضربان ساز غالب قلب است شروع می شود و مانند موجی که ناشی از انداختن سنگ در آب ایجاد می شود در تمام جهات انتشار می یابد و این موج از طریق شاخه باخمن به دهلیز چپ می رسد و باعث انقباض دهلیز ها می شود و وقتی دپلاریزاسیون دهلیزی رخ دهد در نوار قلب بصورت موج P ثبت می شود.موج P علاوه بر نشان دادن دپلاریزاسیون دهلیزها نشان دهنده انقباض دهلیزها هم است.

7-گره دوم،گره دهلیزی-بطنی(AV N) است و بین دریچه سه لتی و دو لتی(میترال)قرار دارد و مسیر هدایتی است که تحریکات الکتریکی دپولاریزاسیون را از دهلیزها به بطن ها می رساند.

8-بعد از اینکه موج دپولاریزاسیون از گره SA به گره AV برسد سرعت هدایت آن کند می شود.این کند شدن یک وقفه گذرا ایجاد میکند که اجازه ورود خون از دهلیزها رو به بطن ها می دهد.اونچه که باعث کند شدن هدایت در گره دهلیزی-بطنی می شود یون کلسیم است.در نوار قلب بصورت خط صافی است که بعد از موج P ایجاد می شود.

9-بعد از گره AV موج دپولاریزاسیون به دستگاه هدایتی بطنی وارد می شود و مجددا سرعت هدایت افزایش می یاید ،این موج در دستگاه هدایت بطنی از طریق دسته هیس و شاخه هدایتی راست(باندل راست) و شاخه هدایتی چپ(باندل چپ) هدایت می شود تا اینکه به رشته های پورکنژ می رسد.فیبرهای انتهایی پورکنژ موج دپلاریزاسیون بین سلول های میوکارد بطن ها پخش می کنند و در نهایت سبب دپولاریزاسیون کامل میوکارد بطن ها می شود که بصورت کمپلکس QRS در نوار قلب ثبت می شود.

10-سلول های قلب قابلیت زنش و هدایت دارند،برای درک بهتر این مطلب گفتیم که ضربان ساز غالب گره سینوسی-دهلیزی است و بقیه قسمت تحت فرمان SA N هستند،SA N ضربان سازی با سرعت 80تا100 بار در دقیقه ایجاد میکند. اگر SA N کار خود را انجام ندهد، کانون های خودکار دهلیزی شروع به ضربان سازی با سرعت 60تا80 بار در دقیقه میکنند اگر این کانون هم کار نکند،کانون AV N شروع به ضربان سازی با سرعت 40تا60 بار در دقیقه میکنند و در نهایت اگر این کانون هم اگر کار نکند کانون های خودکار بطنی شروع به ضربان سازی با سرعت20 تا 40 بار در دقیقه میکنند.

نظرات  (۱)

خیـــــــــــــــــــــــــــــــــــلی عالی بود.
لطفا ادامه بدین

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی